Gyeongju en Daegu

21 juni 2017

Zondag 18 juni ging de reis naar Gyeongu, een stad met grafheuvels. We hebben eerst het museum bezocht, erg interessant wat er allemaal te zien was over de geschiedenis van Gyeongu en hoe de grafheuvels tot stand zijn gekomen. De grafheuvels waren te zien in het Tumuli park. Zoals bij de meeste parken moest je entregeld betalen, gelukkig is dat hier in Zuid-Korea een stuk goedkoper dan in Nederland! Nu waren we 6000 Won kwijt voor ons 3-en, zo ongeveer 6 euro :-) Het hoogste bedrag dat we betaald hebben, was 5000 Won p.p.
De grafheuvels zien er indrukwekkend uit, sommige groter, sommige wat kleiner en andere hebben er 2 achter elkaar. De tombe van King-Michu was de grootste. De Cheonmachong was toegankelijk voor publiek, je kon zien hoe het van binnen eruit zag, de echte tombe zag je niet natuurlijk.
Het was weer erg warm vandaag....we (vooral Sanne en Ilona) zijn van schaduw naar schaduw gegaan, pffff echt een hittegolf! Wanda en Ilona waren ervoor gewaarschuwd door een sms!
Na het park zijn we nog richting een tempel gereden, de Bulguk-sa, een van de oudste en beroemdste tempel. We beginnen een klein beetje te begrijpen wat de standbeelden inhouden, maar wat de verschillende gebouwen binnen zo'n tempel betekenen is nog vrij lastig. Ze zijn wel heel mooi allemaal.
We hebben ook nog een hele grote Buddha in een grot bezocht, was de klim wel waard. Je mocht helaas geen foto's maken daar.
Terug in de stad zijn we bij een all you can eat restaurant wezen eten, een tafel met een eigen grillplaat, het was net gourmetten. Je kon van alles halen en dan op de plaat leggen. Ze zeggen dat Nederlanders kunnen eten, maar als je ziet wat de Koreanen allemaal eten.....echt borden vol!!! Ze komen hier trouwens ook gewoon in hun pyjama eten...het is echt hilarisch af en toe wat we allemaal zien. En als dat niet genoeg is, gaat Wanda wel iets leuks doen.....ze wilde wel inktvis proberen...een rauwe inktvis heeft ze gehaald, tja hoe moet je het bakken....geen voorbeelden naast ons, hmmmm nou ja op de plaat dan maar, we hebben gefilmd en we hebben echt dubbel gelegen...it's alive!!!

Maandag 19 juni...we gingen de stad Daegu verkennen...met de monorail, een metro boven de stad zeg maar. Het is best grappig hoe keurig de Koreanen zijn in de metro...je ziet niks op de vloer liggen, wel zitten ze allemaal op hun telefoon....mobiele eenheid dus. Behalve een oudere vrouw, die was geïnteresseerd waar we vandaan kwamen en wat we nu gingen doen. Volgens haar moesten we naar seomun sjang gaan, een grote markt. Dat was nou precies ons plan :-). Heel veel kraampjes met van alles en nog wat...vis, kruiden, kleding, koekjes en snoepjes...ennnnn gedroogde kikkers, fazanten, orgaan vlees en wortels op sterk water...je kijkt je ogen uit!
We zijn daarna richting de 'medicine alley' gelopen...daar was helaas niet zoveel te zien, we dachten dat het ook een soort van markt was maar helaas.
Daegu heeft ook nog een stadspark, Dalseong, een hangplek voor de ouderen ;-). Het park is ook meteen een kleine dierentuin...helaas zitten de dieren in veel te kleine hokken. Sanne heeft nog even aan fitness gedaan in het park....en dat bij 35 graden... :-)