On the road Daegu - Busan

24 juni 2017 - Busan, Zuid-Korea

Afgelopen maandag/dinsdag alweer de laatste nacht in Happy House....Ondanks de 35°C heeft Sanne vannacht onder 2 dekens geslapen (ivm de airco)
Vandaag dus weer een reisdag. We vervolgenden onze reis naar Busan, met onderweg twee stops. De eerste stop was bij de onderwater tombe van 'King Munmu', langs de kust. King Munmu wilde na zijn dood begraven worden in een tombe in de zee, om Korea te beschermen tegen dreiging vanaf de oostkant. Hij verzocht zijn zoon om onderwater 'begraven' te worden en beloofde vervolgens om terug te keren als draak en zo Korea te beschermen tegen Japan. Uiteindelijk is King Munmu inderdaad begraven bij een klein eilandje langs de kust van Gyeongju. En dat is ook het enige wat er te zien is...geen grote toeristische attractie, geen entree, maar alleen een rotseilandje in de oceaan. Er was wel een ouder echtpaar dat langs de waterlijn aan het 'bidden' was. Daarnaast werd er muziek gemaakt en gezongen om (denken wij) King Munmu te eren. De reis ging verder naar Tongdo-sa, het grootste tempelcomplex van Zuid-Korea. Jaja de koreanen hebben heel veel beste tempels (grootste, oudste, bijzonderste, meest afgelegen, etc...). Deze was dus de grootste, met maar liefst 65 gebouwen binnen het tempelcomplex. Elk boeddhistische 'godheid' wordt vereerd in een aparte tempel. Wat ons ook opviel was dat dit tempelcomplex veel soberder was dan alle eerdere tempels. Geen felle kleuren, maar veel houtkleur en vervaagde schilderingen.
We vervolgden onze weg naar eindpunt van vandaag: Busan. Busan is een heeeel grote stad, de tweede stad van Zuid-Korea en dat was wel te merken tijdens het rijden!!
Druk druk druk! En het regende ook nog eens, dus de ruitenwissers werden voor het eerst getest. Eerst onze koffers afgezet bij de Bed&Breakfast en daarna gauw de auto terug gebracht. "Bedankt autootje, je hebt ons veilig door Zuid-Korea geloodst"! Bij het terugbrengen van de auto kwamen we een leuk restaurantje tegen. Dit keer niet zelf gourmetten maar zelf 'noodlesoep' maken. Er werd een grote wok op de brander op tafel gezet en daar ging van alles in. De noodles moesten natuurlijk even koken en ondertussen kregen wij van de eigenaresse les in 'hoe de stokjes vast te houden'. In Korea krijg je trouwens bij de maaltijd allerlei bijgerechtjes en rijst. Wij hebben geen idee wat we ermee moeten....los eten? Bij/door de rijst of moest alles in de wok bij het brouwseltje van de noodles....? We hebben dus maar wat gedaan, volgens mij werden we gewoon uitgelachen omdat we het niet goed deden. Ach ja, wij lol, zij ook lol!!
Na het eten weer terug naar de Bed&Breakfast, de auto was al ingeleverd dus waren we aangewezen op de metro. Dat bleek prima te doen. Bij het eindstation was het wel even zoeken hoe we naar onze Bed&Breakfast moesten komen, maar dankzij Ilona's navigatie app en Wanda's GPS apparaatje konden we de weg gauw vinden.

In de grote stad Busan hadden we 1 dag om vrij te besteden. We kozen ervoor om een mooie route langs de kust te wandelen, the Coastal walk, richting de Oryukdo skywalk.
Een wandeling van zo'n 3,5 uur. Onderweg hebben we prachtige uitzichten gehad en nog wel redelijk wat moeten klimmen en dalen (grotendeels op trappen, maar toch). Het eindpunt was de Oryukdo skywalk een glazen vloer die tot over de klif uitstak. We moesten speciale slofjes over onze schoenen aandoen om het glas niet te beschadigen, dat zag er wel grappig uit! De skywalk was niet erg groot of hoog, maar toch leuk om gedaan te hebben.
Vanaf de skywalk hebben we de bus terug de stad in genomen, we hadden wel genoeg gewandeld.
Op naar het dichtstbijzijnde metro station om vanaf daar door te rijden naar Jagalchi fishmarket. Een gigantische vismarkt aan de haven van Busan. We waren de markt nog niet op gelopen of Wanda kreeg al een enorme krab in haar handen! Ilona en Sanne waren blij dat zij niet de 'klos' waren. Op de markt waren heel veel soorten vis, schelp- en schaaldieren en andere bijzondere waren te koop. Het was een hele belevenis om daar rond te kijken, je keek je ogen uit. Wij waren te schijterig om vis of zeevruchten op de markt te eten. De geur deed onze magen ook geen goed.... Wij hebben dus die avond heel veilig bij de McDonalds gegeten
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Olga Passchier:
    24 juni 2017
    Grappig: heel veilig gegeten bij McDonalds. Heel bekend.
  2. Jeanet:
    24 juni 2017
    Die sanne haha 2 dekens .....lijkt op haar vader
  3. Mama Mar:
    25 juni 2017
    Jullie krijgen daar de conditie (en eetlust?) van een trekpaard!
  4. A. Boerhout -Struik:
    26 juni 2017
    Het tempelcomplex Tongdo-sa heeft veel indruk op mij gemaakt. De bewakers zijn helemaal indrukwekkend. De kleuren van hun outfit zijn prachtig!
    De foto's van de vismarkt zijn top!
    Mooie tocht ook weer geweest voor jullie.