Haein-sa tempel

19 juni 2017

Een groter contrast tussen onze verblijven in Andong en in Daegu bestaat er bijna niet. Na de grote teleurstelling over ons verblijf in Andong was ons appartement in Daegu een aangename verrassing! Het is een mooi, net en modern appartement midden in de stad Daegu. Daegu is echt enorm, dus dat belooft wat voor de hoofdstad Seoul... Het verkeer is hier vrij hectisch, de Koreanen houden zich niet al te best aan de verkeersregels. De rechter rijbaan in de stad is meer een parkeer- en taxistrook dan een rijbaan en de Koreanen toeteren behoorlijk. Zo rustig als de Koreanen over het algemeen lijken te zijn, zo brutaal en asociaal zijn ze op de weg. Het lijkt wel een aflevering van wegmisbruikers! Inmiddels zijn we al redelijk gewend aan deze manier van rijden en moeten we waarschijnlijk weer acclimatiseren wanneer we terugkomen in Nederland.

Ons verblijf in Daegu duurt 4 nachten, dus we kunnen een beetje onze spullen uitpakken en fijn neerstrijken op dit leuke plekje.
Zaterdag hebben we ons eerste uitstapje gemaakt vanuit Daegu, de trip ging naar de prachtige Haein-sa tempel een uur ten westen van Daegu. Na een stuk snelweg (met tolpoortjes ) reden we bergachtig gebied in. Na wat dalen en stijgen en na wat bochtige stukken te hebben gehad, kwamen we aan bij het Haein-sa tempelcomplex. Daar kreeg Ilona een noodwaarschuwing per sms in het Koreaans. Na het vertalen bleek dat er werd gewaarschuwd voor een hittegolf. Een warme dag voor de boeg, dus geen intensieve hikes, maar op ons gemakje de tempel bezoeken. Dat bleek op zich ook al een flinke klim te zijn, maar absoluut de moeite waard.
Haein-sa is een van Zuid-Korea's meer toegankelijke tempels, maar ligt vrij geïsoleerd in het Gayasan national park, hierdoor is het een rustige "meditatieve haven" .
Wat de locatie nog meer bijzonder maakt is het feit dat de Haein-sa tempel tijdens de Koreaanse oorlog eigenlijk gebombardeerd had moeten worden. De piloot die dit bevel had gekregen vond echter dat de wereld deze prachtige plek niet ontnomen mocht worden en koos ervoor om het bevel niet uit te voeren. Hierdoor werd de Haein-sa tempel bespaard en kunnen mensen van over de hele wereld dit mooie stukje Korea nog steeds komen bewonderen.

Het Haein-sa complex hebben we op ons gemak bekeken en bewonderd.
Qua drukte viel het ontzettend mee, dus we konden alles goed zien. We hebben verschillende tempels bewonderd met al hun pracht en praal, van de helft hiervan kennen we de achtergrond niet. Wat betekenen toch al die goudkleurige beelden in de tempels? Tuurlijk we kennen allemaal de Buddha, maar wat stellen die andere karakters voor. We hebben nog wat te studeren 's avonds in het appartement! Bij de 'main temple' van Haein-sa was een gebouw met de Tripitaka Koreana, een collectie van meer dan 80.000 gegraveerde houten tabletten met boeddhistische geschriften. Helaas was dit allemaal erg afgeschermd, dus hebben we er weinig van gezien.
Op de terugweg een klein souvenir meegenomen: tashanger welke geluk en voorspoed met zich meebrengt. Ilona hing deze gelijk aan haar tas en....... jawel hoor. Het geluk kwam gelijk om de hoek kijken. Onderweg terug naar de auto kreeg zij namelijk 'a present' van een groepje passerende boeddhistische monniken. Een doek met opdruk, wat het precies is weten we nog niet.
Aangekomen bij de auto besloten we dat we nog even bij de tempel onderweg, welke we op de heenweg hadden gezien, wilden gaan kijken.
Dat bleek alleen nog een flinke klim te zijn. Wanda had er nog puf voor, Ilona en Sanne niet meer. Wanda is dus alleen nog naar boven gegaan en heeft daar de tempel in haar eentje bewonderd. Petje af!
Na een uurtje rijden kwamen we weer in Daegu, door het hectische verkeer onze weg naar Happy House gevonden en we waren lekker op tijd 'thuis'. Vanavond stond een zelfgemaakte maaltijd op het menu, dus we hebben lekker gekokkereld. De westerse vorm van rijst met vlees en groenten....

1. Conny:
    19 juni 2017
    Mooie verhalen, heel bijzonder allemaal. Leuke foto's ook, ze zijn daar wel dol op trappen maken zeg! Veel plezier nog verder
  2. Sylvia weening:
    19 juni 2017
    Wat leuk dat jullie het naar je zin hebben en mooie foto's zitten erbij geniet er nog lekker van gr mama.
  3. Mama Mar:
    19 juni 2017
    Dat gaat goed daar, bij jullie :-)

Buiging voor de piloot die de orders heeft genegeerd en voor die ene reizigster die (met enkelband?) naar boven is gesjouwd ;-).
  4. A. Boerhout -Struik:
    20 juni 2017
    Lekker, om even een paar dagen in Daegu te verblijven.
    Mooie tempels hebben jullie bezocht! De foto's heb ik van genoten.
    En dat dankzij de piloot die weigerde het Haein-sa tempel complex te bombarderen!!!
  5. Johan en Dineke van Brussel:
    20 juni 2017
    Mooie verhalen, foto 's bijzondere cultuur en wat een kuitenbijter al die trappen, jullie zullen wel spierpijn hebben s' avonds!

Groetjes en een mooie voortzetting!
  6. Olga Passchier:
    20 juni 2017
    Mooi, al die tempels en geweldig dat het er allemaal nog is. Is het met die piloot net zo goed afgelopen als met de tempels?
    Veel plezier.